Valse start ........ - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Paola Bergen - WaarBenJij.nu Valse start ........ - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Paola Bergen - WaarBenJij.nu

Valse start ........

Door: Paola van Bergen

Blijf op de hoogte en volg Paola

15 November 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo allemaal,

Zo, de kop is er af! Vandaag heb ik Buenos Aires verlaten en ben aangekomen in Ushaia, het zuiden van Argentinie.
Ik zit hier tussen de besneeuwde bergtoppen in een heel gezellig hostel. Tijd om terug te blikken op de eerste dagen.

De vlucht met KLM ging prima! Wat een uitkomst zo´n personal video system. Je kunt kiezen wat je wilt. Ik heb twee films gekeken, Intouchables blijft leuk!! Cursus Spaans gevolgd en muziek van Armin van Buuren geluisterd. Die 13 uur vliegen voorbij!
Op het vliegveld stond helaas niet de toegezegde transfer klaar, maar vervoer genoeg. De chauffeur van de remis (is goedkope taxi) gaf mij gelijk een rondleiding door de stad, omdat hij het verkeerde hotel had verstaan. Dat was erg handig om gelijk richtinggevoel van de stad te krijgen. Haha.

De eerste dag heb ik de bekende plekken bezocht. Plaza Mayo heeft een rijke historie. Evita Peron gaf hier haar beroemde toespraak aan het volk en de dwaze moeder protesteren hier nog wekelijks om hun verdwenen familieleden tijdens de vuile oorlog in de jaren ´70 / ´80. Tevens staat hier het paleis van de president. Dat staat garant voor dagelijke protesten, want protesteren kunnen ze hier als de beste en echt tegen alles.
In de middag naar La Boza gegaan dat bekend staat vanwege de gekleurde huisjes. Deze wijk ademt een en al voetbal (Boca Juniors) en tango uit. Ze proberen met de tango echt uit alles geld te slepen met foto´s maken en meedansen. Ondanks het vele toerisme toch wel een leuke wijk.

Dag 2 ga ik naar de sjiekere wijk Palermo. En daar geschiedt het onheil waar de titel van dit reisverslag aan te danken is. Na een bezoek aan de Botanische tuim poept er een vogel op me. Echt heeeeel veel en het zit ongeveer overal. Een man biedt mij een servet aan om te helpen schoonmaken. Erg vriendelijk dus, al ben ik op mijn hoede als ik het geluid van een rits hoor. Ik reageer wel, maar ben niet alert genoeg. Enkele minuten later ontdek ik dat mijn fotocamera gestolen is. En toen was de vogel natuurlijk al gevlogen. Enorm gevloekt en erg boos op mezelf dat ik dit heb laten gebeuren!! Bij Hilbert van de duim werd de vogelpoep fataal, en bij mij bracht het ook weinig geluk. Gelijk aangifte gedaan en drie uur op zoek geweest naar een nieuwe (veel te dure) camera. En hij is nog geeneens spiegelreflex. Grrrrrrrrr. Iedereen bedankt voor de steun die ik heb ontvangen via WhatsApp, sms, telefoon en Facebook. Zoiets doet ontzettend goed.Vanaf nu let ik duizend keer zo goed op en is mijn rugzak voorzien van een cijferslot. Ik heb gelukkig genoeg tijd in Buenos Aires om verloren foto´s over te maken. Om vandaag toch nog iets van mijn wensenlijst te doen bezoek ik de beraafplaats in Ricoletto. De begraafplaats lijkt wel een dorp op zich met mooie grafmonumenten, waaronder die van Evita Perron. Lekker gelopen dat een begraafplaats het lichtpunt van de dag is........

Na een waardeloze nacht moet de knop om! Ik heb me verdiept in de gebruiksaanwijzing van de nieuwe camera, dus die gaan we vandaag goed uitproberen. Ik ga eerst terug naar het park waar mijn camera gejat is. Een stukje verwerking zeg maar en dat doet me goed. Daarna bezoek ik het Parque 3 Februar met een prachtige rozentuin. Aan bloemen overigens geen tekort hier. Door de hele stad heen bloeien prachtige paarse jacaranda´s. Daar kan ik geen genoeg van krijgen. Na het park ga ik naar Malba. Dat is een museum van moderne Latijns Amerikaanse kunst. Ik ben dus goed cultureel bezig en het is een ontzettend mooi museum. De moeite waard. Om verloren foto´s goed te maken breng ik nog een bezoek aan La Boca. En ik moet toegeven; de tweede keer is minder indrukwekkend dat de eerste keer, maar de plaatjes zijn gemaakt. Ik sluit de dag af met een bezoek aan Puerto Madero. Mijn favoriete plek in Buenos Aires waar ik elke dag ben geweest. Het is de oude haven die dankzij een architectuur wedstrijd is opgepimpt. Pakhuizen zijn omgebouwd tot kantoor, restaurant of woning. Hier gaan de Argentijnen heen om te joggen en te skeeleren en het is heerlijk toeven op een terras met de ondergaande zon. Heb echt heerlijk gegeten bij Lupita inclusief mojito (tip!).

De vierde dag staat in het teken van verkassen. Ik heb helaas niet genoeg tijd om ome Henk en neef Diego te bezoeken in Libertad. Wie weet op de terugweg ......... De korte broek en hemdje (super zonnig weer in Buenos Aires) worden verruild voor fleecetrui en winterjas (Ushaia staat bekend om harde wind). De vlucht naar Ushaia gaat gesmeerd en een hostel is met twee pogingen ook geregeld. Het prima hotel met eigen kamer in Buenos Aires maakt plaats voor een hostel in Ushaia waar ik slaap in een dorm met drie Amerikanen. Erg aardige lui allemaal.

Dus na de valse start is de draad weer opgepakt. Tijd om te gaan genieten van al het moois dat Tierra del Fuego (Vuurland) te bieden heeft.

Hasta luego!

  • 16 November 2012 - 08:10

    Franka:

    Hoi Paola

    Wat een gaaf verhaal maar wel Kut van je camera zeg. Shit. zo zie je maar, je denkt wel eens, dat gebeurd mij niet, totdat.... Een soort van gelukkig dat daar je nog wat tijd had om je indrukken opnieuw vast te leggen.

    Top hoor. Maak het gezellig. Ach wat schrijf ik nou toch, dat doe je evenwel hihihihi.

    Geniet en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Groeten Franka


  • 16 November 2012 - 09:02

    Gert:

    Hi, waardeloos van die camera. Het gebeurt iedereen en ik kan dus niets schrijven wat een ander niet ook al gezegd heeft. De nieuwe camera weegt vast minder en: kwaliteit verraadt zich altijd. Het gaat om de vrouw (man) àchter de camera. Ik wed dat de foto's net zo goed worden als met de spiegelreflex.
    Heel veel plezier verder.

  • 16 November 2012 - 09:10

    Arie:

    hoi paol

    we hebben hier zitten te genieten van je verslag jammer van de valse start.
    maar geniet ervan en we blijven je volgen . de bosatlas leg weer op tafel.

    gr arie

  • 16 November 2012 - 09:51

    Ilona:

    Hey Paool,

    Wat een verhaal zeg! Balen van die camera. Maar het is wel weer echt Zuid-Amerika. Altijd oppassen geblazen. Tot nu toe ging ik er altijd heen als armoedige westerling. Maar ben ervan overtuigd dat je vanaf nu door je alertheid niet meer dit soort dingen gaat meemaken en dus kan genieten van je reis! XXX Ilona

  • 16 November 2012 - 10:19

    Brigitte Overmaat:

    Hey Paola,
    Leuk je verslag te lezen. En diefstal in Zuid Amerika......het hoort er een beetje bij. Ik ben blij dat je je foto's weer over hebt kunnen doen. Geniet in Ushaia, is gezellig daar!!! Wanneer gaat je boot?
    Have fun. xx Brigitte

  • 16 November 2012 - 11:18

    Mirjam:

    He schat,

    Zo te lezen heb je al aardig wat gezien daar. Goed dat je dat cameraverhaal van je af hebt laten glijden. Zou zonde zijn als dit je reis verpest. Geniet met volle teugen, maar jou kennende komt dat helemaal goed. Leuk om je reisverslag te lezen. 1 tip: Blijf uit de buurt van poepende vogels :-)
    xx

  • 16 November 2012 - 15:58

    Marlies:

    Hoi Paooltje,

    Nou, alles is al gezegd en gemaild en ge-smst- hè! Pas op voor overvliegende schijtlijsters!!! Ga lekker genieten en tot mails!

    Groetjes, Marlies x

  • 16 November 2012 - 19:14

    Wil Blom:

    Hoi Paola,
    Na een slechte generale komt altijd een geslaagd effect.Dus kop op en geniet.
    Ik blijf je verhaal volgen.
    Liefs Wil

  • 16 November 2012 - 21:51

    Rob:

    Hoi Poalo,
    wat jammer van je camera. Maar de rest van je vakantie wordt fantastisch!
    Veel plezeir daar en op naar het volgende reisverslag...
    Dikke knuf = XX

  • 16 November 2012 - 21:53

    Rob:

    Nou, dat is ook lekker dyslectisch. Schrijf ik je naam helemaal verkeerd, Paola!!! Sorry, sorry, sorry.... XX

  • 17 November 2012 - 15:35

    Rob Reijersen:

    Hoi Paola (dit keer wel goed geschreven!). La Boca was toevallig vandaag op TV bij Yorin travel. Leuk om te zien, ook het stadion van de Boca Juniors. XX

  • 18 November 2012 - 19:19

    Paola Van Bergen:

    Hallo allemaal,

    Net zoals jullie het leuk vinden om mijn reisverslag te lezen, vind ik het ook leuk om jullie medeleven en reacties te lezen.

    Met het klimaat dat hier heerst zijn er in Ushaia amper bomen, dus dat scheelt weer met de poepende vogels.
    Inmiddels ben ik over de schrik heen en zit ik weer in de genietmodus.

    Verder is het hier prima toeven en ik moet in het hostel wel erg veel interessante mensen waar ik hier mee optrek.
    Katleen uit Belgie is het hele jaar op reis om de plekken van de 13 aarde chackra´s te bezoeken en daar schrijft ze een boek over. Gelet op de verhalen die ze vertelt, wordt dat een heeeel interessant boek over redelijk wat plaatsen waar ik inmiddels ook geweest ben.

    Paul komt uit de UK en is een hele hoge pief in het leger geweest. Een paar maanden geleden heeft hij ontslag genomen en nu reist hij op de motor door Zuid Amerika om de strakke regels van het leger van zich af te schudden en te leven naar wat er op z´n pad komt.
    Dat zijn mensen die echt leuke dingen te melden hebben.
    Dus ...... Paola vermaakt zich hier prima.

    De komende dagen ga ik doorbrengen in het Nationaal Park Tierra del Fuego waar ik ga kamperen.
    Daarna volgt als het goed is het volgende uitgebreide reisverslag van mijn verblijf in Ushaia komt.

    Tot slot:
    - Val jij even door de mand met je dyslectie Rob! HAHA. Inderdaad toeval van La Boca. Grappig hoor ...... Yorin travel heeft absoluut leuke items.
    - Ik ga 22 november op de boot Brigitte. Met Quark Travel op de Sea Spirit. De inwoners hier zeggen dat het een mooie boot is.

    Hasta luego ....... Paola

  • 19 November 2012 - 09:07

    Johanneke:

    Hey Paola,

    Goed te horen dat je weer in de genietmodus zit! Wees gewoon blij dat het nu gebeurde en niet aan het eind van de trip...:p
    Ga lekker heeel veel genieten en leuke mensen ontmoeten!

    X

  • 19 November 2012 - 15:26

    Gerdien:

    Ooooooh die mooie camera ! Natuurlijk moet je je wel afvragen of het vogelpoep was. Die dief loopt gewoon met een gigantische drugsspuit van 300 ml gevuld met een naar goedje te koekeloeren naar zielige toeristen met mooie camera's. Pssssssssssst, jij zit eronder en hij heeft je camera. Zie je, ik was ook niet zo kapot van Buenos Aires.

    Fijn dat je in Ushuaia aangeland bent. Afgezien van die barre tocht naar Antartica, probeer je dan ook nog even bij de bevers (beaver (bij VVV moeten ze je meer kunnen vertellen)) te gaan kijken en een wandeling door het 12.000 jaar oude mospark (met treintje) en een stempeltje te halen bij postkantoor in Fin del Mundo.

    Zou vijf weken wel lang genoeg zijn?

    Ik ben heel benieuwd naar je foto's! Misschien moet je terug naar het park om te kijken of je die man herkent.

    Groetjes,

    Gerdien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paola

Actief sinds 29 Juni 2012
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 11103

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 03 Oktober 2014

Het ontdekken van Het Rode Eiland

11 November 2013 - 18 December 2013

Zuidoost Azie

11 November 2012 - 20 December 2012

Ice ice baby

Landen bezocht: