Cruisen over de Mekong en ziplinen in Bokeo - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Paola Bergen - WaarBenJij.nu Cruisen over de Mekong en ziplinen in Bokeo - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Paola Bergen - WaarBenJij.nu

Cruisen over de Mekong en ziplinen in Bokeo

Door: Paola van Bergen

Blijf op de hoogte en volg Paola

21 November 2013 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Ik heb hier problemen in het internet cafe met versturen, dus ik hoop dat de verslagen goed aankomen bij jullie.
Het verslag nummer twee.

Tijd voor de volgende bestemming. Terwijl Nederland de Sint inhaalt, word ik opgehaald met de tuk tuk om in te schepen voor de Luang Say cruise over de Mekong die ik last minute voor de halve prijs heb kunnen boeken. Us bin Hollands hey.
Het enige dat ik hoef te doen is zitten, genieten van de omgeving en op z'n tijd eten. Je vaart langs groen bos en af en toe zie je een bootje van vissers of de mensen hun land langs de Mekong bewerken. Het is echt heerlijk relaxt. Af en toe meren we aan voor een cultureel uitstapje. Onder andere naar de Pak Ou grotten waar verouderde boeddha beelden uit de tempels naar toe worden gestuurd om met pensioen te gaan. Er staat een potje met staafjes met een nummer er op. Van het nummer dat je trekt krijg je een geluksbriefje. En wat denk je dat mijn geluk wordt: Sterke man achter mij, goede business en babies. Nou, dat belooft wat voor de komende tijd. Haha. Boedha had zeker een borreltje op?
De cruise duurt twee dagen. Ik overnacht in de prachtige Luang Say Lodge waar het heerlijk slapen is op een groot zacht bed na vier nachten volledig het tegenovergestelde. De dansshow door kinderen bij ontvangst is gruwelijk (kinderarbeid), maar de locatie en het eten maakt veel goed.
De volgende dag meren we twee keer aan om dorpjes te bezoeken. Dat voelt als aapjes kijken. Het eerste dorp was nog wel okee met rijst drogen, weefgetouwen en het brouwen van Lao whiskey van (uiteraard) rijst. Maar het tweede dorp met bamboe hutten en echt enorm grote satelieten met Thai tv was toch wel de limit.
Na twee dagen is het mooi geweest en kom ik aan in Houay Xai. Een guesthouse is snel gevonden en ik meld mij op het kantoor van Gibbon Experience waar ik de volgende dag een trekking mee ga doen. Op het kantoor verloopt het aanmelden en betalen behoorlijk chaotisch, dus dat belooft wat.

Ik slaap die nacht amper, want het is Full Moon. En aangezien Houay Xai op de grens met Thailand ligt, vinden de Thai het nodig om heel de nacht te schieten om Full Moon te vieren. Fijne voorbereiding voor mijn drie daags avontuur in de jungle. Na een instructievideo rijden we met een groep van zeven personen (Zwitserland, Tsjechie en Nieuw Zeeland) drie uur in jeeps naar het startpunt. Dat heeft al veel weg van een jeepsafari over deels een enorm slechte weg. Gids Khampi doet in gebrekkig Engels een poging om uit te leggen wat er de komende dagen allemaal gaat gebeuren in Bokeo National Reserve. We laten het maar op ons afkomen. Het wandelen gaat behoorlijk berg op, maar de paden zijn prima. Bij een waterval nemen we een verkoelende duik en daarna gaat het tokkeltuigje om, zodat we aan ziplines van boom naar boom kunnen tokkelen. Sommige van jullie kennen dit misschien wel als canopy tour. In het Bokeo National Reserve zijn ongeveer 35 kabels tot een langte van 600 meter en een hoogte van 150 meter. Echt geweldig om te doen!
Na enkele kabels tokkelen we onze eerste accomodatie in; een boomhut op 30 meter hoogte waar heerlijke Lao snacks klaarstaan. De groep is ontzettend gezellig, dus we kletsen wat af. We zijn lichtelijk verbaasd als de gidsen ons achterlaten om de middag zelf door te kunnen brengen. We mogen zelfstandig door tokkelen op een route die zij uitleggen. Rond zes uur moeten we terug zijn in de boomhut, want dan is het donker en wordt het eten gebracht (via de tokkelbaan). Het is een eco toerisme boomhut met zonne energie, primitieve badkamer en stromend drinkbaar water. Verrassend luxe eigenlijk.
De Tsjechen verrassen ons met een fles rode wijn en daarna is het tijd om de woonkamer om te bouwen naar slaapkamer. Ondanks hard matras en muf beddegoed is het toch lekker slapen in de buitenlucht onder de klamboe.

De tweede dag van de Gibbon Experience regent het. En dat is niet fijn, wand de gibbons komen dan niet tevoorschijn. Wie zich wel laten zien zijn de bloedzuigers. Als enige van de groep blijf ik bespaart van deze enge beestjes die lijken op wormen, maar die enorm opzwellen en donker worden als ze je bloed hebben opgezogen. Jek! Wij dopen bij deze de Gibbon Experience om tot Leeches (=bloedzuiger) Experience. Het is wederom lopen, tokkelen, lopen, tokkelen etc. Helemaal leuk. De gids vertelt verder echter niet veel, dus vraag ik hem om toch iets over de planten te vertelle in de jungle.
Vanaf dat moment komt regelmatig de machette uit de tas en wordt er een plant afgehakt om te laten proeven of ruiken. De mensen die hier wonen leven van alles wat de jungle biedt en gebruiken veel planten als medicijn; van potentieverhogend tot anti malaria.
Tokkelend bereiken we onze tweede boomhut op 60 meter hoogte waar we weer vrij zijn om op eigen gelegenheid te tokkelen. Samen met de avontuurlijke Tsjechen die de wereld rondreizen in een stoere overland truck, verken ik een groter gebied dan de gids heeft uitgelegd. Ik heb een foto van de plattegrond gemaakt op het kantoor, dus alles is eenvoudig te vinden en echt super gaaf om te doen. De avond is weer rijst met groenten en deze keer zonder vlees. Ik word nog eens handig met het eten met stokjes.

Heel de nacht gaat de regen door. In alle vroegte gibbons spotten gaat 'm niet worden. Na ontbijt met een broodje jam in plaats van rijst (jawel, het kan dus wel) gaan we de tokkelroute van de Classic route in. Die zijn over het algemeen langer en hoger, dus NOG leuker! Vanaf een platform zien we zelfs nog twee gibbons in de verte. Meer kunnen we ons niet wensen. Door de regen is de jungle ene blubber bende geworden, dus glibberend gaan we terug richting ons eindpunt met wederom de poging om bloedzuigers van onze schoenen en broek af te slaan.
Na een verdiend lauw Lao beer vervolgens we onze jeepsafari over een blubberpad.
De dag sluit ik af in de truck bij de Tsjechen waar we foto's uitwisselen en nog nagenieten met iets te veel wijn. Maar wel heel gezellig en ik ga ze zeker volgen op hun site www.cruisingnomads.cz.

Tot zover mijn weer veel te lange verslag, maar ik hoop dat jullie er net zo van genieten als ik.

Sabaai-diiiiiiiiii

  • 21 November 2013 - 13:47

    Ilona:

    Hi Paola!!

    Wat een herkenning...ik heb ook de toch op de Mekong gedaan..en trouwens wel Gibbons gezien. Sliep in houten hut...we hadden geluk. Gaaf je reisverslag te lezen!! Kijk uit naar de volgende. Geniet ze, meid!

    Liefs Ilona

  • 21 November 2013 - 16:41

    Ingrid:

    Ha die Paola,
    Wat een heerlijk reisverslag toch weer van je. Blijf lekker genieten en kan niet wachten tot een volgend verslag ha ha. liefs Ingrid

  • 22 November 2013 - 02:01

    Arthur:

    Hi Paola, heel leuk om te lezen hoe jij Laos ervaart. In Laos zijn ze niet zo moeilijk , wat het reizen een beetje onvoorspelbaar maakt maar ook heel erg leuk. Ga je nog naar de olifanten? Enjoy, en ben benieuwd naar je volgende verslag. Arthur

  • 22 November 2013 - 09:25

    Baukje Lutgendorff:

    Hey Paola, wat een mooie verhalen alweer. Echt tof die dagen dwars door de jungle. Ik zie het helemaal voor me! Heel veel plezier en geniet ervan! Maar dat zal wel goed konen. Liefs van Baukje

  • 22 November 2013 - 14:31

    Esther:

    Klinkt allemaal heel avontuurlijk. Maarre.... kan het zijn dat reisverslag nr. 1 niet goed doorgekomen is?

  • 22 November 2013 - 14:45

    Esther:

    Sorry, we hebben het wel gekregen. Verslag nr. 2 hebben we eerst gekregen en daarna nr. 1. Excusez-moi.

  • 22 November 2013 - 15:54

    Paola Van Bergen:

    Maakt niet uit Esther. Klopt namelijk helemaal. Nadat jullie hadden laten weten dat het eerste verslag niet aangekomen was, heb ik met het betere copy paste werk poging nummer tig gedaan. Gelukkig is het verslag nu wel aangekomen :)

  • 22 November 2013 - 19:02

    Wil Blom:

    Hallo Paola,
    Wat een mooi reisverslag weer, erg spannend vooral dat tokkelen.Op deze manier kunnen wij ons een beetje verplaatsen in jouw beleving. Geniet er maar lekker van en wij kijken uit naar het volgende verslag.
    Liefs Wil en Dirk

  • 26 November 2013 - 11:13

    Nicole:

    Skattie, al weer veel mooie ervaringen en belevenissen! Geniet en wij genieten zo lekker mee!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paola

Actief sinds 29 Juni 2012
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 11108

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 03 Oktober 2014

Het ontdekken van Het Rode Eiland

11 November 2013 - 18 December 2013

Zuidoost Azie

11 November 2012 - 20 December 2012

Ice ice baby

Landen bezocht: